Nuffnang

Nuff >> Klik Jgn x Klik

Argghhh!November!

tragis!sedey!kecewa!down!

nape ek i cakp camtu...
ntahlah bulan nie mmg i preasure ngan semua yg terjadi pd bulan nie
bulan november 2011...

i mls nk cite panjang2
cume i nak luahkan sikit perasaan tu
mmg bulan i down la bulan november nie
(x sepatutnye i ckp camtu)
i x taulah nape i camtu...

dahlah dengan anak i yg sulung tu x sehat (its becoz his tongsil)
selang bape hari ngan parents i lak
bukan sorang lak tu
mak n abah i tau jatuh demam x leh bangun
pastu mlm td anak i yg bongsu tu lak demam
org kate sekang ni wabak virus berjangkit

mlm td mase i call hubby kesayangan i bg tau anak i yg bongsu tu demam
hubby i ckp die lak rase nk demam tp die dh telan ar panadol
dhlah ari ni die ade game kat jln klang lama
(hai abg camne nak g game tu klu dh x larat) wat org risau jerk

i pon last week mc 2 hr
migrain i dtg kembali
yelah mane taknye dengan hubby i xde kat sni
dgn i yg x brape ok lagi nie
klu i kelam kabut wat keje asthma i pon dtg la
herm mmg dugaan bulan nie
Ya Allah Kau berikanlah kesehatan yg baik2 pd keluargaku...
Kau permudahkanlah segala urusanku..



Tukar?

Sian kwn2 i kan semua kate i dh tukar
actually tak la actually...
i sekarang dipinjamkan ke Jab Imegresen coz terlibat dengan ...


mesti ade yg x tau kan prog ni tuk ape
mai sini i nak habaq mai tujuan die naaa
Prog ini adalah satu proses menjadikan Pekerja Asing Tanpa Izin (PATI) pekerja sah dan memenuhi keperluan sektor-sektor

paham x...ha klau x clear lagi
i jelaskan bg clearrrr kit kat u ols k

Program Penyelesaian Menyeluruh PATI (Program 6P)


1.  Menerusi program ini, PATI akan digesa untuk tampil membuat pendaftaran di mana-mana lokasi pendaftaran yang telah ditetapkan Kerajaan, dan seterusnya menyerahkan data maklumat peribadi mereka bagi dipertimbangkan untuk proses pemutihan (ditukar status menjadi pekerja sah). Bagaimanapun, tawaran untuk tampil bagi proses pendaftaran ini hanya akan dilaksanakan dalam tempoh terhad selama dua minggu, sebelum setiap maklumat diproses serta dipertimbangkan untuk tujuan kelulusan pemutihan. Selain itu, Program 6P ini juga pada masa sama menjadi platform terakhir bagi setiap majikan di Negara ini untuk mendaftarkan pekerja asing tanpa izin mereka secara sah – sebelum program penguatkuasaan secara bersepadu dilaksanakan Kerajaan secara besar-besaran.

2.  Antara rasional Program 6P ini dilaksanakan adalah untuk tujuan mendapatkan anggaran statistik jumlah PATI yang berada di Malaysia, selain mengumpul maklumat peribadi mereka termasuklah data biometrik (cap 10 jari tangan kanan dan kiri). Menerusi program 6P ini, Kerajaan akan mengenalpasti keperluan jumlah pekerja yang diperlukan setiap sektor yang dibenarkan mengambil pekerja asing di Negara ini. Dengan berdasarkan data yang ada, jumlah kekosongan itu akan diisi oleh PATI yang berdaftar menerusi Program 6P ini, sekali gus membekukan pengambilan terus sumber baru pekerja asing dari luar negara bagi tempoh tersebut. Justeru, Program 6P ini secara rasionalnya bertujuan memantapkan pengurusan warga asing di negara ini, membantu mengawal kemasukan baru pekerja asing ke negara ini, membantu pengurusan aktiviti ekonomi Negara ini dan membantu mengawal perkembangan jenayah di Negara ini.

3. Program 6P ini melibatkan enam peringkat iaitu PENDAFTARAN, PEMUTIHAN,PENGAMPUNAN,  PEMANTAUAN, PENGUATKUASAAN dan PENGUSIRAN.

4.  Peringkat pertama iaitu PENDAFTARAN dilaksanakan untuk tujuan mendaftarkan PATI di Malaysia, dan menerusi kaedah ini, Kerajaan berpeluang mendapatkan maklumat majikan PATI, selain rekod peribadi serta data biometrik PATI yang merupakan elemen teras bagi rasional pelaksanaan program ini. Tindakan ini selari dengan inisiatif Kerajaan untuk mewujudkan pangkalan data komprehensif bagi setiap warga asing di Malaysia, sekali gus membolehkan proses pemantauan dilaksanakan secara lebih berkesan, termasuklah usaha membabitkan penyelesaian dalam menangani isu pemalsuan identiti serta dokumen yang selama ini mudah dipalsukan akibat tiada rekod biometrik.

5.  Peringkat kedua adalah PEMUTIHAN iaitu proses yang berfungsi untuk menyaring setiap PATI yang berdaftar menerusi program ini dan seterusnya mengenal pasti jika wujud keperluan untuk mengekalkan mereka dalam sektor tertentu yang mempunyai penawaran kekosongan kerja membabitkan pekerja asing. Jika hasil pertimbangan mendapati PATI yang terbabit sesuai untuk mengisi kekosongan tersebut, maka mereka akan diputihkan dan seterusnya dijadikan pekerja asing yang sah dengan senarai majikan yang berdaftar. Bagaimanapun, proses pemutihan ini hanya akan dipertimbangkan untuk sektor serta negara sumber yang tersenarai dalam dasar penggajian pekerja asing dan yang pernah diberikan kebenaran khas kerajaan termasuk sub-sektor yang sedang dibekukan. Pada masa yang sama, proses pemutihan ini juga akan mengambil kira kelayakan majikan berdasarkan keperluan semasa mengikut sektor dan sub-sektor yang akan ditentukan oleh kementerian/agensi kawal selia.

6.  Seterusnya ialah peringkat ketiga iaitu PENGAMPUNAN di mana PATI yang tidak tersenarai untuk diputihkan, atau PATI yang secara sukarela memilih untuk pulang ke negara asal mereka masing-masing akan diampun dan dibenarkan pulang atas kos sendiri tanpa dikenakan sebarang bentuk tindakan. Bagaimanapun, pengampunan ini hanya terhad kepada PATI yang melakukan kesalahan imigresen sahaja.

7.  Peringkat keempat ialah PEMANTAUAN yang akan dilaksanakan sebelum operasi penguatkuasaan bersepadu terhadap PATI dilaksanakan secara besar-besaran di seluruh Negara. Inisiatif ini akan digerakkan menerusi naziran ke premis-premis majikan untuk memberi nasihat selain pada masa sama menerangkan implikasi tindakan undang-undang sekiranya didapati melindungi pekerja berstatus PATI yang tidak berdaftar dengan Program 6P. Antara lain, majikan serta PATI yang berkenaan boleh dikenakan tindakan di bawah peruntukan Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007 (Pindaan 2010) dan Akta Imigresen 1959/63 yang boleh membawa kepada hukuman denda sehingga RM1 juta.

8.  Peringkat kelima iaitu PENGUATKUASAAN adalah peringkat di mana satu operasi penguatkuasaan bersepadu akan dilaksanakan secara besar-besaran dan digerakkan dengan tujuan untuk mengesan serta menangkap PATI serta majikan yang dikenal pasti masih melakukan kesalahan imigresen.

9.  Peringkat keenam dan terakhir adalah PENGUSIRAN PATI yang telah ditangkap melalui operasi penguatkuasaan bersepadu bagi dikenakan tindakan undang-undang sebelum diusir keluar dari Negara ini. Oleh kerana kos bagi proses pengusiran ini ditanggung menggunakan peruntukan Kerajaan, maka setiap PATI yang diusir akan turut sama disenaraihitamkan daripada kebenaran untuk masuk semula ke negara ini.

10.  Peringkat pertama Program 6P iaitu Pendaftaran akan mula dilaksanakan berkuatkuasa pada 11 Julai 2011. Susulan daripada itu, Kerajaan akan melantik sejumlah syarikat dan persatuan pengurus sebagai ejen pelaksana. Pelantikan akan dibuat melalui penilaian terhadap syarikat-syarikat yang telah memohon secara rasmi kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebagaimana iklan tawaran yang dipaparkan di laman sesawang KDN pada 7 hingga 10 Jun 2011. Pemilihan syarikat dan persatuan yang akan bertindak sebagai ‘Syarikat Pengurus’ ini diputuskan sebuah jawatankuasa khas yang dianggotai 17 wakil daripada pelbagai bahagian di Kementerian Dalam Negeri (KDN), Jabatan Imigresen Malaysia (JIM), Kementerian Sumber Manusia (KSM), Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM), Polis Di Raja Malaysia (PDRM) serta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Pemilihan dibuat berdasarkan syarat serta kriteria yang telah ditetapkan. Sehingga tarikh akhir iklannya dibuka kepada umum, sejumlah 1,390 permohonan diterima. Syarikat serta persatuan yang berjaya akan dimaklumkan dalam masa terdekat dan akan diberikan sijil pelantikan khas yang dilengkapi beberapa ciri keselamatan khusus untuk berfungsi sebagai bukti syarikat tersebut dilantik Kerajaan sebagai ejen sah bagi pelaksanaan 6P.




Prog ni sampai bulan 12 so i bertapak kat cni sampai Dis le jawabnye
tp ade date2 yg tertentu la
i terlibat bersama seorang lagi PT n 3 org Peg
kami bergabung di bawah satu bumbung MOA (ceh ayat!)


Klu Aliff dah pegang remote

Salam u ols
Saje je i bg u ols tengok cartoon2 ni
sbb
...
..
...
bile dah Alif ade kat umah die akan menggunakan kuasanya
tuk menonton semua cartoon yg ade di channel 611 - 616

mama n abah nk tengok filem ke drama ke
mlm kit laaa
jenuh beb
tp kitorang ajar gak lah die
bg tau kat hero kitorang tu mlm2 no more cartoon
takat ni boleh lah kit2
paham gak la die























* biaselerkan mane ade anak tu tau la


esp klu boboy...xpelah sementara nk besa kan


kadang2 tu gado gak ngan mama


(aperaaa mama ni kan)







Usia 100 tahun sertai Marathon?

Ini ada sikit Info tentang pokcik yg sgt bertenaga , Fauja Singh...u ols kenal tak????i pon x kenal...haha!

FAUJA SINGH mengejutkan dunia dengan menyertai larian maraton ketika usianya mencecah 100 tahun. Pelari Britain itu menamatkan maraton Toronto Waterfront di Kanada sejauh 41.9 kilometer dalam masa lapan jam, 25 minit dan 16 saat baru-baru ini.

Bagaimanakah pencapaian melangkaui usia itu dapat dilakukan? Padahal kebanyakan daripada kita akan bersyukur sekali gus terkejut kerana masih terus bernafas pada usia satu abad. Menyertai larian maraton pada usia sebegini ibarat nukilan novel sains fiksyen.

Namun, realitinya, Singh masih dapat mengatasi lima peserta lain yang lebih muda untuk menamatkan larian di tempat ke-3,850.

Dia meletakkan kejayaannya kepada amalan tidak merokok atau minum arak, berfikiran positif dan makan kari halia.

Namun, jika hanya semua itu yang diperlukan, jalan-jalan raya akan dipenuhi pelari berusia seabad manakala setiap rumah orang tua memiliki pasukan atletnya sendiri.

Pakar perubatan geriatrik menyatakan, rekod yang dicatatkan oleh Singh akan bertahan lama dan sukar untuk diatasi.

Larian jarak jauh membebankan tubuh manusia dengan semakin tua seseorang, semakin sukar baginya melakukan aktiviti lasak.

Jantung warga tua kurang efisien dalam menyalurkan kitaran oksigen ke seluruh badan. Darah beroksigen yang dipam oleh jantung individu berusia 60 tahun kurang 20 peratus kandungan oksigen berbanding darah pemuda berusia 20 tahun.

Selain itu, kekuatan otot merosot dengan ketara apabila seseorang melepasi had usia 70 tahun pada kadar 30 peratus untuk setiap satu dekad.

Ligamen dan tendon pula semakin rapuh, menyebabkan warga emas lebih cenderung ditimpa kecederaan manakala paru-parunya menjadi keras dan kurang efisien.

Namun, jika keadaan kesihatan warga emas berkenaan baik dan dia kerap melakukan latihan fizikal, kesan penuaan ini dapat diperlahankan.

Penjagaan kesihatan yang baik juga membolehkan semakin ramai warga emas terus berlari walaupun usia mereka memasuki lingkungan 80 atau 90 tahun.


Bagi golongan ini, Singh ialah seorang wira.

"Apa yang cuba disampaikan oleh Singh ialah saya tidak akan membiarkan diri saya dikongkong oleh norma-norma kehidupan," kata pengarah program kebangsaan Pusat Latihan Galloway di Atlanta, Chris Twigg.


Luar biasa

Tambah Twigg: "Masa memberikan kesan buat kita semua. Tetapi selagi kita berwaspada dengan cara latihan, kita sebenarnya boleh mencapai apa yang orang lain fikirkan mustahil.

"Jika mempunyai kesihatan yang baik, kita mampu menghabiskan larian selagi kita bergerak secara perlahan-lahan.

"Kuncinya adalah dengan mengurangkan tekanan ketika berjalan untuk mengelakkan keletihan kaki."

Twigg turut menasihatkan pelari agar mengurangkan hari latihan dalam seminggu untuk memberi ruang kepada badan berehat.

Majikan Twigg, bekas atlet sukan Olimpik, Jeff Galloway yang merupakan penulis buku Running Until You're 100 menjelaskan bahawa impiannya adalah untuk berlari sehingga dia mencapai usia 100 tahun dan boleh terus menulis sambungan buku itu.

Lelaki yang berusia 67 tahun itu telah melatih mereka yang berusia 70-an dan ramai yang berjaya menghabiskan larian maraton.

Namun, dia mengakui bahawa peluang untuk mencapai angka 100 tahun tanpa sebarang penyakit dan kekal sihat untuk menamatkan larian jauh adalah sesuatu yang sukar.

"Mesej yang disampaikan melalui kajian kami adalah 'gunakannya atau biarkan ia hilang'," kata Galloway.

Dr. Sharon Brangman yang merupakan Pengerusi Persatuan Geriatrik Amerika percaya bahawa Singh adalah antara warga emas luar biasa yang muncul pada ketika ini.

"Dia benar-benar seorang yang luar biasa. Maraton adalah antara punca utama yang memberikan tekanan kepada tubuh.

"Ketika usia 100 tahun kebanyakan manusia boleh mencapai jarak 10 meter sahaja. Mustahil untuk menamatkan maraton.

Tambah Brangman, maraton sebenarnya memberikan banyak tekanan kepada jantung walaupun kepada orang muda.

Pelari muda juga boleh terlibat dengan kecederaan fizikal yang lain sebelum sistem endorfin mereka mula bekerja untuk larian.

28.5 >>3 yrs

Tanggal 28.5.2011 yg lalu i buat makan2 sempena Bithday Alif yg ke3 thn
dan mane2 ahli kuage i yg sambut sebelum tu...
Bonda i bulan 2 dan Adek i bulan 4
tp dah Adek kesayangan i tu ade hal keje lak time tu so die terkeluar dr senarai la
yelah mcm x syiokkk la die xde kan...next year lak ye dek
jd i wat tuk Bonda i yg tercinta n Hero kesayangan i yg sulung tu je la



lupe i nk ckp...u ols cakes tu disponsor oleh i ok

w/pon x sehebat mereka yg expert tu tp boleh kan

utk santapan bersama keluarge

br nak blaja2...amacam ok dak cakes deco homemade i tue

tuk Alif i wat Choc Cake n tuk Bonda i wat Cheese Cake

klu u ols nk tau Cheese Cake tu 1st time i wat tau

ne penah wat pon b4 nie..

tp alhamdulillah menjadiii!

x tpu ok coz ade yg memuji...kire menjadi la tu kannn kan





Majlis ni dibuat secara kecil2an jer

dihadiri oleh family terdekat je pon

jgn kecik ati yer kawan2ku...nnt akan dijemput lain kali

sesi dimulakan dengan Bacaan Doa yang dibacekan oeh Ayahanda ku tercinta


malu2 lak Alif nie





kemudian sesi potong cake oleh Alif n Bonda i...

Alif mule2 malu2 kucing gtu

almaklumlah segan coz semua tertumpu kat die kan

pastu die terkena balik ngan tiupan cake birthday nye

nk tau pasal ape...sbbnyee

lilin birthday tu abahnye beli yg magic nye

tiup je padam tp bape second nnt idup balik

dan seterusnya...hahhah cian anak mama kan

k lah i tempekkan pic yg ado tuk tatapan u ols






















tengok...sukenye die sampai lompat2


dek Mirul yg comei


sedap nye!




main sama2 ek

Sekian


Syawal 2011 @ Hubby HomeTown

Salam Lebaran u ols!wakaka...walau pon dh berkurun berlalu...
pedulik hape klu korang kate lambt ke x i tempek pic Raye 2011 tahun ni...
nak wat camne i xde mase tuk berblog...
ni i tgh ade mase so ape lagi kan baik i gunekan nye sebaik mungkin...

This year turn i balik raye dkt hometown hubby i
yelah kan last year i pantang mase raye kat umah mak i
n kebetulan mmg kene ngan turn raye pon
so raye thn ni i balik agak lame gak la kat kg hubby i...motip je i cite kan!haha..
k lah sini i tempekkan pic yg ado tuk santapan mata u ols



Dimulakan dgn Family Potrait...Cyg sgt2 U Ols!


I n Hubby...Luv U Abg!

Ini Adek Ipar i n her Hubby >> Yap


Then salam2 bersama my MIL with kakak ipar i yg sulong >>Kak Esah


abg ipar i yg kedua >> Abg Tridi


kakak ipar i yg ketiga >> Kak Midah




cube teka sape nie...die ialah En Abg i ler >> nak yg ke7


i ler tue.. erm pelukan erat dr my MIL...tu tandanye ...hehhee


adik ipar i >> Adek Nora yg comei


hubby Adek Nora


cucu opah tu >> Gjoe


menantu opah >> wife Gjoe...Ita


cucu opah juga >> Ina n cict opah Amni


menantu cucu opah >> hubby Ina ..Norby


cucu opah >> Comei @ Hafiz


cucu opah >> Atie


ha tu sebahagian jer tau

bukan semua ade...coz dh ade yg gerak beraye

MIL i ni dah ade cicit so secara automatiknye i dah cucu...wakaka!Opah Cik muda yg ayu gtu...

Sekian..

Welcome Angah! New Environment

Ok Now! TB On Registration Day 2017 Standard 1 ♦ Nak kate perfect on that day...nope actually! Angah is crying ok...erm sabo jek la...