Skip to main content

Posts

Showing posts from 2009

Salam Lebaran dr tite

ai auntie2...tite alif putera mama yg culung (pergh ayat cam ade yg lain jer).... thn ni kitorg 1 pemily raye kat ayer tuning... coz turn abah lak... tp mama n abah tawak tite d dendalan umah tokteh, toklang, onyang su, onyang chik n ramai lg ar...belah opah belah tokyah belah opah mah pon ade...conok tite...tp tite kene bergantung kat abah n mama coz tite tak leh dalan agi...hehe! hot jerk mama n abah...alah nnt lame2 dalan ar tite kan tawan2... maybe tite ni dayat tot... tema tami tayun ni purple...mase memule tue plan abah nak atai maroonn api adaknye kaler purple tu agi menerajukan abah tu yg abh amik purple gak tue..tp tulah shayang de kan tite x leh dalan aju agi... klu dh leh dalan..mesti tomei tan..heheh ankat akul lak ...
ni lak abah n mama tite..antik kan...entem kan.. sweet ar dorang nie..hehhe...lalalalala... tite nak bg tau lagi nie ntah camne kan..tite tuke lak kueh tradisional nie... opah suap tite lemang tite matan suap ketupat tite matan suap baulu tite matan suap kueh baka/ba…

Salam I'dulfitri

Salam I'dulfitri wat semua ade tue... sorylah yerk ak x nyompek2 nak hapdet blogku ini... i'allah pas2 nie layerk... die kesempatan ni ak nk bg pantun raye kat korg but b4 that... ak nk mintak ampun maap la klu ade salah dn silap ak mase berkwn ngan korg... same2ler kite ampon mengampon... sedangkan Nabi amponkan umatnye...perghh! hope this raye korg nikmati ngan penoh kesyukuran... kebahagian...keriangan...kegembiraan... nnnnnnn jgn lupe org yg dlm kesusahan gak tau... doakan mereka agar dpt menyambut aidilfitri dgn gembira.. pada yg blk kg tue..cek2 ler umah tue pastikan berkunci... gas d tutup..lampu d tutup...kain d basuh...hahaha! semoga selamat sampai ke destinasi yg dtuju k... Malam-malam lihat lampu jalan Tengok-tengok hantu raya Hati-hati diatas jalan Supaya selamat pulang beraya Kuih makmur kuih tat Mari makan sama ketupat Bukan je Selamat Hari Raya tp Hari Raya yang selamat Itu yang perlu kita ingat
Make ikke cicoh budu Jange lupo tamboh satar? Kelik rayo toksir laju Nanti rayo dale sepita
M…

Pahlawanku

entry ni mase g kenduri adek member ak kat Dewan JKR KL... best friend since ak kecik lg... adek tiri die kawen...aku g ngan family besa ak.. kenduri nye before pose ok... 2 org adek die kawen sekali kire nyambut menantu ar... Selamt Pengantin Baru k as ucapkan pada Min dan Izwan... hope berkekalan hingga akhir hayat n dimurahkan rezeki n dikurniakan zuriat yg soleh dan solehah... x ingat lak bulan bape...kire basi nye entry la ni...ahaks! pas lik kenduri tue ak ajak hubby ak singgah kat Tugu Negara... ntah suddenly jerk kitorg berjiwa patriotik... hahaha...ok la tu kan... nak2 bulan ogos ni Bulan Kemerdekaan... wing2!aku snap berempat jerk...coz abh ak dah fenin2 lalat dah... biaseler abh ak tu ne leh berjalan jauh..pas snap2 kitorg pon balik... (apelah story ak ni...hah pedulik!)










Pesta Floria 2009

ku bersiaran lagi...ngeh ngeh! ade lak mase ak updated2 nie... huhauauauha! pedulik...ni pun entry yg past2.. sempena Pesta Floria 2009 yg diadakan di Putrajaya lepas... tidak ketinggalan ku untuk menjenguk flowers2 ituuu... termasuk ler decoration tuk certain animals yg diadaptasikan oleh flowers2 itu... sungguh menarik...tertarik n ko mmg da boom ler flower! jgn layan ak yg ntah ape2 nie... korg layan jer yer...
















Memories

uwaaaa!memori tul la kan...bye2 korg...hope kite keep in touch lg k...miss u ols.. entry ni ak last day dh kat JPPH...saje snap2 ngn officemate mn yg ade.. wit BF ku lin
rakan seangkatan ...
chris, zila, ida

ju yg feminin...


lawa la tu chris tue...

wit normadiah ...dok beside me





Thanx

hehehehe... harus laough2 dulukkkk... coz ni entry kurun ke berape ntah.... kan ak dah bg tau kat korg 'den tak sompek nak updated blog ni ha'... ni ak try ok kumpul2 mane yg lom diletak... entry nie mase aku nak last2 bertukar opis... officemate ak yg prihatin lagi baik hati belanje ak n family ku makan2.. at Burger King..yummy! thanx korg balanje makn.. lain kali belanje lagi yerk...ahaks! with hubby tercinte,ziela, lin alif ku tersayang n chris
tepi skali nun belah kiri korg tu mala yg cute

ni ler best friend ak
same bersuke duke...jgn lupe kite ye wak

alif yg direla pelok ngan auntie chris... suke nau chris kat alif nie.. nnt li bebanyak present kat alif k
sesi berdiri...lalala





Fadhilat Kelebihan Keistimewaan Ramadhan III

Banyak kelebihan Bulan Ramadhan antaranya :
4. Allah SWT akan memberi ganjaran yang lebih besar bagi orang yang berpuasa ikhlas kerana-Nya di akhirat kelak.
- Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:
“Sesungguhnya di dalam syurga ada satu pintu yang dipanggil `al-Rayyan`, masuk melaluinya orang-orang yang berpuasa pada hari kiamat, tidak boleh masuk melaluinya seseorangpun selain mereka, diseru: “Mana orang-orang yang berpuasa?” maka merekapun bangun, tidak akan masuk melaluinya seorangpun selain mereka, maka apabila mereka (orang yang berpuasa) masuk, pintu itu akan ditutup, maka tidak boleh masuk melaluinya seorangpun”.

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

- Dalam riwayat an-Nasa`i dan Ibn Huzaimah pula disambung lagi:
“Sesiapa yang masuk pasti akan minum, dan sesiapa yang telah minum pasti tidak akan rasa dahaga selama-lamanya”.





Tarian Poco2

Ni satu lagi info berguna...korg sure nah denga tarian ni n rasenye penah praktikkan...so bace artikel ini coz kite pon tak seda bende2 tersirat yg kite tak tau kan...

'Assalammualaikum...Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya.
Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yangsedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnyamasyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2kerajaan ketika manghadiri kursus.
Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dariIndon.
Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.
Lihatlah sahajabagaimana pergerakannya, yg membentuk salib.
Mungkin kita x perasankerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa.
Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahuapabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agamamaka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yogayg telah difatwakan …

Mencegah Labih Baik Dari Merawat - H1N1

U ols ni ak harap korg bace ok...maklumlah tgh fofular bende ni sekang...mintak dijauhkan la...bermenfaat tau info nie..mudah2an terselamat & berkat. InsyaAllah.

Mungkin sekarang tengah heboh tentang Influenza A H1N1 yang sedang melanda dunia.

Di Malaysia sahaja, jumlah kematian lebih dari 60 org, hampir 2000 dijangkiti. Di seluruh dunia pula lebih kurang 180 ribu dijangkiti dengan jumlah kematian lebih dari 1500 org. Jadi perbagai persoalan yang timbul akibat jangkitan ini.

Saya telah berbicara dengan beberapa Ustaz dan Doktor Muslim berkaitan Jangkitan ini. Ada beberapa perkara menarik yang saya ingin sentuhkan di sini melalui perbualan yang telah terjadi.

1.H1N1 adalah penyakit CIPTAAN GENETIK (SENJATA BIOLOGI)

Bila salah seorang sahabat saya seorang doktor berkata demikian, saya sendiri terpegun dan tertanya-tanya....betul ker? Dan dia memberi satu alasan yang tidak dapat saya tolak kemungkinannya.

Mula2 dikatakan jangkitan ini dari ladang babi di Mexico, dan dinamakan SWINE FLU ( S…

Rahsia 13

Rahsia 13 ni adalah rahsia as-solat >>
sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu... ...

1. Niat Sembahyang
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2. Berdiri Betul
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3. Takbir-ratul Ihram
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4. Fatihah
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5. Ruqu'
Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6. I'tidal
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.

7. Sujud
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8. Duduk antara 2 Sujud
Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir)
Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.

10.Tahhiyat Akhir
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11.Selawat Nabi
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12.Salam
Memelihara kita di dalam kubur.

Syari'at Puasa

Dalam bulan Ramadhan, Allah SWT telah mengurniakan nikmat yang amat besar kepada seluruh hamba-Nya iaitu dengan mewajibkan satu amalan yang dapat berperanan untuk menolak tipu daya syaitan dan mematahkan segala usaha jahat serta busuknya. Ianya adalah perisai orang-orang yang beriman dari tipu daya syaitan dan juga medan yang sesuai untuk meningkatkan ketaqwaan kepada Allah SWT Yang Maha Pencipta.

Dalil pensyari`atannya ialah sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah, ayat 183 - 184 yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman! Telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa, sebagaimana diwajibkan ke atas umat sebelum kamu, semoga kamu bertaqwa (183) iaitu dalam beberapa hari yang tertentu. Maka sesiapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, iaitu: memberi mak…

Fadhilat Kelebihan Keistimewaan Ramadhan II

Banyak kelebihan Bulan Ramadhan antaranya :

2. Kelebihan bulan Ramadhan juga ialah difardhukan puasa di dalamnya.
Puasa merupakan setinggi-tinggi amalan bagi mendekatkan diri kepada
Allah SWT dan ianya juga penghapus dosa-dosa atas maksiat yang dilakukan.

- Hadis daripada Abu Hurairah r.a bahawa Nabi Muhammad SAW
telah bersabda dengan maksudnya:
“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan sepenuh

pengharapan, akan diampun segala dosa-dosanya yang terdahulu”.
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

3. Allah SWT akan menggandakan pahala orang-orang yang berpuasa
melebihi amalan-amalan lain di mana kadarnya hanya diketahui oleh
Alah SWT sahaja.

- Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:
“Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda

serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah SWT berfirman:
“Melainkan puasa, kerana ianya untuk-Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya,
mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku”.
Bagi orang yang berp…

Fadhilat Kelebihan dan Keistimewaan Ramadhan

Banyak kelebihan Bulan Ramadhan antaranya :

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Apabila tiba awal malam dalam bulan Ramadhan, diikat semua syaitan dan jin-jin yang derhaka, ditutup semua pintu Neraka dan tidak dibuka walaupun satu pintu, dan dibuka pintu-pintu Syurga dan tidak ditutup walaupun satu pintu. Penyeru pun menyeru: “Wahai orang yang mengharapkan kebaikan, terimalah!, dan wahai orang yang mengharapkan kejahatan, berhentilah!, dan (yang ikhlas) kerana Allah, akan dibebeaskan dari api neraka, dan (penyeru itu akan menyeru) pada setiap malam (Ramadhan)”.
(Hadis riwayat Tirmizi dan Ibn Majah)

- Hadis ini menerangkan beberapa keistimewaan bulan Ramadhan, antaranya akan dibuka semua pintu syurga untuk menerima amalan-amalan soleh yang begitu banyak yang dilakukan oleh orang mu`min pada bulan ini. Begitu juga akan ditutup semua pintu neraka kerana sedikitnya bilangan maksiat yang dilakukan oleh orang mu`min pada bulan ini. Syaitan-syaitan pula akan didikat apabila tiba bulan Ram…

Ramadhan

Salam Ramadhan... hai u ols...kabarewacinikiwa...haha! ape la ak ni kan... wat u ols hrp saba yer ak x dpt hapdet bloggku ini setiap mase wat mase ini... ntahlah aku pon x tau pasai apa (loghta utara la plak)... maybe ak kemalasan @ ak stress (stresss!????) @ ntahla... nenanti la yerk ak story mory tu pon klu ku ingt...lalallaala! d kesempatan ini ak nak ucapkan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa wat kaum muslimin dan muslimat seantero dunia (pergh ayat!) especially to MyFamily [abah, mak, adek, suamiku dn alif...wakaka!), My FIL (mak, abg, kak, adek n lain2)... Semoga Bulan Ramadhan ini mendatangkan keberkatan dan dimurahkan rezeki wat kite semua k...

Tag?

ni cek nak answered tag dr best prend ak lin... 1. Apakah hubungan awak dan dia? ~hubby aku~cinta aku selama2nye sampai aku takde kat dunia nie..
2.5 impression terhadap dia?
jap jap...
~responsability, jujur, ikhlas, ade sense of humor... hubby aku ni suka menolong (agak2 eh nk tlg org) n pencinta..
3.perkara yang memorable yang dilakukan kat awak?
~mmm ade ke tak ek ade ke tak ek...ade kot... tp shhhh...
4.perkara memorable yang dia kata pada awak?
~klu lah ade...but ade kot tp cant mentioned kat cni...lallalalala..
5.kalau dia kekasih awak.....awak akan?
~bukan kekasih lagi...dah tertanam lagi dlm hati ni... pastinya setia padanye n die pun mesti camtu gaks ....
6.kalau dia jadi musuh awak.....awak akan?
~nauzubillah...jauhkan enemy2 nie...
7.Overall impression tentang dia?
~cam no 2.5 tue ler....bace lagi sekali...hehehhe 8.Apakah awak rasa tentang pandangan orang terhadap awak?
~lantak p dorg nak kata ape....janji ak bahagia.... n dont ever2 kaco my life k...
9.The character of you for yourself?
~org …

thanx to Service Unit, JPPH

salam u ols... entry ni dah bashi..hik hik... ak nk ucpkan berbanyak terime kaseh kat korg semue coz adekan jamuan tuk ak... thanx pd En Alfizan, Cik Idah, CC Azah, CC Latifah, CC Norita... n to all my friends... Lin, Elly, Zila, Chris, K Ang, Kila, Nasha, Nor n Jue... (ade sape yg ak tak sebut??)rase dah complete kot... thanx la yer..best keje ngan korg semua... n sory coz ak tak dapat kawal emosi ak mase tue...shahdu beb! n hope kite saling ingat mengingati each other k... w/pun dah jauh...