Nuffnang

Nuff >> Klik Jgn x Klik

Pahlawanku

entry ni mase g kenduri adek member ak kat Dewan JKR KL...
best friend since ak kecik lg...
adek tiri die kawen...aku g ngan family besa ak..
kenduri nye before pose ok...
2 org adek die kawen sekali kire nyambut menantu ar...
Selamt Pengantin Baru k as ucapkan pada Min dan Izwan...
hope berkekalan hingga akhir hayat n dimurahkan rezeki n
dikurniakan zuriat yg soleh dan solehah...
x ingat lak bulan bape...kire basi nye entry la ni...ahaks!
pas lik kenduri tue ak ajak hubby ak singgah kat Tugu Negara...
ntah suddenly jerk kitorg berjiwa patriotik...
hahaha...ok la tu kan...
nak2 bulan ogos ni Bulan Kemerdekaan...
wing2!aku snap berempat jerk...coz abh ak dah fenin2 lalat dah...
biaseler abh ak tu ne leh berjalan jauh..pas snap2 kitorg pon balik...
(apelah story ak ni...hah pedulik!)











Pesta Floria 2009

ku bersiaran lagi...ngeh ngeh!
ade lak mase ak updated2 nie...
huhauauauha!
pedulik...ni pun entry yg past2..
sempena Pesta Floria 2009 yg diadakan
di Putrajaya lepas...
tidak ketinggalan ku untuk menjenguk
flowers2 ituuu...
termasuk ler decoration tuk certain animals
yg diadaptasikan oleh flowers2 itu...
sungguh menarik...tertarik n ko mmg da boom ler flower!
jgn layan ak yg ntah ape2 nie...
korg layan jer yer...

























Memories

uwaaaa!memori tul la kan...bye2 korg...hope kite keep in touch lg k...miss u ols..
entry ni ak last day dh kat JPPH...saje snap2 ngn officemate mn yg ade..
wit BF ku lin

rakan seangkatan ...
chris, zila, ida

ju yg feminin...


lawa la tu chris tue...

wit normadiah ...dok beside me





Thanx

hehehehe...
harus laough2 dulukkkk...
coz ni entry kurun ke berape ntah....
kan ak dah bg tau kat korg 'den tak sompek nak updated blog ni ha'...
ni ak try ok kumpul2 mane yg lom diletak...
entry nie mase aku nak last2 bertukar opis...
officemate ak yg prihatin lagi baik hati belanje ak n family ku makan2..
at Burger King..yummy!
thanx korg balanje makn..
lain kali belanje lagi yerk...ahaks!
with hubby tercinte,ziela, lin alif ku tersayang n chris

tepi skali nun belah kiri korg tu mala yg cute

ni ler best friend ak
same bersuke duke...jgn lupe kite ye wak

alif yg direla pelok ngan auntie chris...
suke nau chris kat alif nie..
nnt li bebanyak present kat alif k
sesi berdiri...lalala





Fadhilat Kelebihan Keistimewaan Ramadhan III

Banyak kelebihan Bulan Ramadhan antaranya :
4. Allah SWT akan memberi ganjaran yang lebih besar bagi orang yang berpuasa ikhlas kerana-Nya di akhirat kelak.
- Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:
“Sesungguhnya di dalam syurga ada satu pintu yang dipanggil `al-Rayyan`, masuk melaluinya orang-orang yang berpuasa pada hari kiamat, tidak boleh masuk melaluinya seseorangpun selain mereka, diseru: “Mana orang-orang yang berpuasa?” maka merekapun bangun, tidak akan masuk melaluinya seorangpun selain mereka, maka apabila mereka (orang yang berpuasa) masuk, pintu itu akan ditutup, maka tidak boleh masuk melaluinya seorangpun”.

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

- Dalam riwayat an-Nasa`i dan Ibn Huzaimah pula disambung lagi:
“Sesiapa yang masuk pasti akan minum, dan sesiapa yang telah minum pasti tidak akan rasa dahaga selama-lamanya”.





Tarian Poco2

Ni satu lagi info berguna...korg sure nah denga tarian ni n rasenye penah praktikkan...so bace artikel ini coz kite pon tak seda bende2 tersirat yg kite tak tau kan...

'Assalammualaikum...Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya.
Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yangsedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnyamasyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2kerajaan ketika manghadiri kursus.
Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dariIndon.
Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.
Lihatlah sahajabagaimana pergerakannya, yg membentuk salib.
Mungkin kita x perasankerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa.
Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahuapabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agamamaka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yogayg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cumatarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi.'

So korg..same2lah kita fikirkan.'





Mencegah Labih Baik Dari Merawat - H1N1

U ols ni ak harap korg bace ok...maklumlah tgh fofular bende ni sekang...mintak dijauhkan la...bermenfaat tau info nie..mudah2an terselamat & berkat. InsyaAllah.

Mungkin sekarang tengah heboh tentang Influenza A H1N1 yang sedang melanda dunia.

Di Malaysia sahaja, jumlah kematian lebih dari 60 org, hampir 2000 dijangkiti. Di seluruh dunia pula lebih kurang 180 ribu dijangkiti dengan jumlah kematian lebih dari 1500 org. Jadi perbagai persoalan yang timbul akibat jangkitan ini.

Saya telah berbicara dengan beberapa Ustaz dan Doktor Muslim berkaitan Jangkitan ini. Ada beberapa perkara menarik yang saya ingin sentuhkan di sini melalui perbualan yang telah terjadi.

1.H1N1 adalah penyakit CIPTAAN GENETIK (SENJATA BIOLOGI)

Bila salah seorang sahabat saya seorang doktor berkata demikian, saya sendiri terpegun dan tertanya-tanya....betul ker? Dan dia memberi satu alasan yang tidak dapat saya tolak kemungkinannya.

Mula2 dikatakan jangkitan ini dari ladang babi di Mexico, dan dinamakan SWINE FLU ( SELSEMA BABI), kemudian perkataan itu ditarik balik dan dinamakan Influenza A H1N1. Kini, pihak WHO mengadakan ianya bukan dari babi, tetapi dari satu jangkitan yang tidak diketahui dari mana datangnya. kemungkinan besar adalah mutate dari semua jenis penyakit yang dibawa oleh babi. Tiada kepastian yang dapat diberi dari mana datangnya penyakit ini. Soalannya dari mana ia datang?

Jangkitan ini mempunyai masa pemusnah yang hampir tepat...maksud saya ialah, jangkitan pertama dalam 3 hari, jika tiada rawatan dalam 7 hari mangsa akan mati!!! Satu lagi perkara yang memeningkan kepala ialah ketepatan masa yang diberi untuk MATI!!! Sedangkan kita sendiri tahu, penyakit yang lebih berbahaya seperti AIDS, EBOLA, SARS dan lain2, pesakit juga akan mati....tetapi bukan dalam masa yang terancang seperti ini.

Bagaimana sesuatu penyakit yang baru terjadi, pihak terlibat boleh mencipta vaksin dalam masa yang sekejap? Sekarang sebanyak 1800 sukarelawan sedang mencuba sejenis vaksin yang dicipta TAK SAMPAI satu bulan virus ini tersebar. Harga jualan vaksin ini pula.......kita pun tidak tahu, tapi kenapa WHO menyatakan bahawa sebanyak US60b diperlukan, kemana duit itu pergi?

Rakan saya juga berkata, ada pihak yang mengaut keuntungan dari penyakit ini sebab ubatnya memang telah ada, tetapi dibiarkan terlebih dahulu supaya lebih ramai pengidapnya dn lebih banyak wang yang masuk. UBATNYA TELAH ADA, jika betul mereka ini cekap, kenapa masih tiada vaksin untuk AIDS, Vaksin untuk SARS? Kita terus memandang tinggi manusia yang mencipta vaksin ini

Yang penting dari perbualan kami tadi ialah......apa kata jika virus ini digunakan dalam peperangan oleh orang KAFIR menentang ISLAM?... yang pastinya mereka tidak perlu mengangkat senjata, Cuma sebarkan sahaja penyakit ini......tunggu.....dan dalam masa tak sampai sebulan mencapai kemenangan!!! Dan kemudian pihak KAFIR mengatakan “PIHAK KAMI MENANG TANPA MENGANGKAT SENJATA, DAN DALAM MASA YANG SAMA KAMI SEDIA MEMBANTU MUSUH KAMI YANG DIJANGKITI!.”..... so... apa yang ada dapt dari ayat ini?, macam biasa dengar di IRAQ & AFGHANISTAN kan?

2. H1N1 adalah sejenis ASAP NERAKA yang diturunkan kepada MANUSIA

Perkara ini juga tidak dapat saya nafikan atau tolak kemungkinannya.Pendapat ini diberi oleh seorang ustaz ketika perbualan tadi. Banyak dalil yang disertakan, Cuma yang ingin saya sentuh ialah......dalam Al-Quran sendiri ada menyatakan yang ALLAH S.W.T telah menjatuhkan pelbagai penyakit kepada kaum2 terdahulu kerana menolak dakwah Nabi & Rasul NYA. Kemungkinan salah satu penyakit itu adalah H1N1. Kita pula?........

Persoalan kedua yang di timbulkan oleh Ustaz ini pula menarik perhatian saya....... Kalau API, lawannya AIR, Kalau HIDUP Lawannya MATI, kalau SIHAT lawannya SAKIT.......tapi kalau ASAP......apa lawannya? Mari kita fikir bersama dan mungkin kita boleh refer pada yang arif tentang perkara ini. Lawan asap mesti ada, sebab telah dinyatakan yang ianya adalah ASAP NERAKA untuk manusia....walluhualam...

3. PENCEGAHAN UNTUK H1N1 (BUKAN RAWATAN)

Ini sebenarnya yang saya ingin maklumkan kepada semua. Harap disebarkan kepada semua rakan Muslim kita.

Kebanyak kes kematian di MALAYSIA boleh dikatakan (walaupun tiada pihak mengesahkan) ialah 80% orang MELAYU beragama ISLAM. Sedangkan penyakitnya jika betul adalah dari BABI, adakah Melayu Islam ada kaitan terus dengan BABI? Kenapa? Sebenarnya ubat pencegah penyakit ini telah diamalkan oleh bangsa lain dari tanpa memberitahu kepada kita. Kalau ada sesiapa mendengar RADIO IKIM pada Isnin 16hb Ogos pasti tahu jawapannya. Ceramah H1N1 disampaikan oleh seorang Ustaz di radio tersebut.

PENCEGAHAN H1N1 ADALAH................. Bawang Putih!!!!!

Terkejut???.... itulah pencegahan untuk H1N1 (bukan rawatan ye). Saya juga terkejut bila mengetahuinya. Dan yang lebih menarik ianya diakui oleh rakan Doktor ketika saya berbual tadi.

Bawang putih boleh meningkatkan kadar antibodi dalam badan.
Bawang putih digunakan dalam ubat-ubatan pencegah selsema, anti-astimin (kira semua ubat berkaitan dengan paru)-jangkitan H1N1 kat paru-parukan?
Bawang putih adalah anti penularan penyakit..... tak caya.... kalau kena bisul, cuba potong bawang putih dan sapu getahnya kat bisul tadi, adakah dia akan menular? Jawapannya TIDAK!!!! Bisul akan kecut dan mati sendiri.
Kalau selsema, tumbuk bawang putih dan masukkan dalam air panas, kemudian hirup wapnya, selsema akan pulih....tak caya....cubala
Kalau bengkak2, ambil bawang putih hancurkan dalam minyak dan sapu kat tempat bengkak tadi..... mujarabkan?

Sebenarnya banyak lagi kebaikkan bawang putih. Ia selalu dirahsiakan dari kita.

Saya ambil contoh disini....... kalau anda pernah nampak bangsa asing memasak (masak BABI contohnya), kenapa begitu banyak bawang putih dimasukkan. Kalau rancangan masakkan luar negara, kenapa bawang putih adalah salah satu yang utama dan begitu banyak digunakan?

Jadi kat sini saya ingin berkongsi beberapa perkara tentang cara rawatannya

Bakar satu labu bawang putih, bila dah lembik keluarkan isinya, hancurkan dan masukkan dalam sup atau bahan berkuah
perbanyakan penggunaan bawang putih dalam masakan
Ambil tablet atau kapsul bawang putih yang dijual di farmasi di seluruh negara.....mesti ada sebab kenapa ianya dijualkan.
dan kalau boleh amalkan selalu penggunaanya......

Ak nak share la apa yang ak tahu, jika fakta yg diberi tidak betul pohon ampun dan maaf.

Tak salah kita mencubanya. Insya-Allah


Rahsia 13

Rahsia 13 ni adalah rahsia as-solat >>
sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu... ...

1. Niat Sembahyang
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2. Berdiri Betul
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3. Takbir-ratul Ihram
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4. Fatihah
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5. Ruqu'
Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6. I'tidal
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.

7. Sujud
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8. Duduk antara 2 Sujud
Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir)
Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.

10.Tahhiyat Akhir
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11.Selawat Nabi
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12.Salam
Memelihara kita di dalam kubur.

13.Tertib
Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda :
"Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir
tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat.
Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu
" FRIDAY the 13th " jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!"



Syari'at Puasa

Dalam bulan Ramadhan, Allah SWT telah mengurniakan nikmat yang amat besar kepada seluruh hamba-Nya iaitu dengan mewajibkan satu amalan yang dapat berperanan untuk menolak tipu daya syaitan dan mematahkan segala usaha jahat serta busuknya. Ianya adalah perisai orang-orang yang beriman dari tipu daya syaitan dan juga medan yang sesuai untuk meningkatkan ketaqwaan kepada Allah SWT Yang Maha Pencipta.

Dalil pensyari`atannya ialah sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah, ayat 183 - 184 yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman! Telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa, sebagaimana diwajibkan ke atas umat sebelum kamu, semoga kamu bertaqwa (183) iaitu dalam beberapa hari yang tertentu. Maka sesiapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, iaitu: memberi makan seorang miskin. Sesiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan (memberi makan lebih daripada seorang miskin untuk satu hari), maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui” (184).


Fadhilat Kelebihan Keistimewaan Ramadhan II

Banyak kelebihan Bulan Ramadhan antaranya :

2. Kelebihan bulan Ramadhan juga ialah difardhukan puasa di dalamnya.
Puasa merupakan setinggi-tinggi amalan bagi mendekatkan diri kepada
Allah SWT dan ianya juga penghapus dosa-dosa atas maksiat yang dilakukan.

- Hadis daripada Abu Hurairah r.a bahawa Nabi Muhammad SAW
telah bersabda dengan maksudnya:
“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan sepenuh

pengharapan, akan diampun segala dosa-dosanya yang terdahulu”.
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

3. Allah SWT akan menggandakan pahala orang-orang yang berpuasa
melebihi amalan-amalan lain di mana kadarnya hanya diketahui oleh
Alah SWT sahaja.

- Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:
“Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda

serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah SWT berfirman:
“Melainkan puasa, kerana ianya untuk-Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya,
mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku”.
Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan iaitu kegembiraan
ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika menemui Tuhannya,
bau busuk (dari mulut orang berpuasa) kerana berpuasa adalah lebih wangi
di sisi Allah SWT daripada bau Musk (kasturi)”.
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Fadhilat Kelebihan dan Keistimewaan Ramadhan


Banyak kelebihan Bulan Ramadhan antaranya :

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Apabila tiba awal malam dalam bulan Ramadhan, diikat semua syaitan dan jin-jin yang derhaka, ditutup semua pintu Neraka dan tidak dibuka walaupun satu pintu, dan dibuka pintu-pintu Syurga dan tidak ditutup walaupun satu pintu. Penyeru pun menyeru: “Wahai orang yang mengharapkan kebaikan, terimalah!, dan wahai orang yang mengharapkan kejahatan, berhentilah!, dan (yang ikhlas) kerana Allah, akan dibebeaskan dari api neraka, dan (penyeru itu akan menyeru) pada setiap malam (Ramadhan)”.
(Hadis riwayat Tirmizi dan Ibn Majah)

- Hadis ini menerangkan beberapa keistimewaan bulan Ramadhan, antaranya akan dibuka semua pintu syurga untuk menerima amalan-amalan soleh yang begitu banyak yang dilakukan oleh orang mu`min pada bulan ini. Begitu juga akan ditutup semua pintu neraka kerana sedikitnya bilangan maksiat yang dilakukan oleh orang mu`min pada bulan ini. Syaitan-syaitan pula akan didikat apabila tiba bulan Ramadhan.

Ramadhan

Salam Ramadhan...
hai u ols...kabarewacinikiwa...haha!
ape la ak ni kan...
wat u ols hrp saba yer ak x dpt hapdet bloggku ini
setiap mase wat mase ini...
ntahlah aku pon x tau pasai apa (loghta utara la plak)...
maybe ak kemalasan @ ak stress (stresss!????) @ ntahla...
nenanti la yerk ak story mory tu pon klu ku ingt...lalallaala!
d kesempatan ini ak nak ucapkan
Selamat Menunaikan Ibadah Puasa wat kaum muslimin
dan muslimat seantero dunia (pergh ayat!) especially to
MyFamily [abah, mak, adek, suamiku dn alif...wakaka!),
My FIL (mak, abg, kak, adek n lain2)...
Semoga Bulan Ramadhan ini mendatangkan
keberkatan dan dimurahkan rezeki wat kite semua k...

Welcome Angah! New Environment

Ok Now! TB On Registration Day 2017 Standard 1 ♦ Nak kate perfect on that day...nope actually! Angah is crying ok...erm sabo jek la...