Nuffnang

Nuff >> Klik Jgn x Klik

Klu Aliff dah pegang remote

Salam u ols
Saje je i bg u ols tengok cartoon2 ni
sbb
...
..
...
bile dah Alif ade kat umah die akan menggunakan kuasanya
tuk menonton semua cartoon yg ade di channel 611 - 616

mama n abah nk tengok filem ke drama ke
mlm kit laaa
jenuh beb
tp kitorang ajar gak lah die
bg tau kat hero kitorang tu mlm2 no more cartoon
takat ni boleh lah kit2
paham gak la die























* biaselerkan mane ade anak tu tau la


esp klu boboy...xpelah sementara nk besa kan


kadang2 tu gado gak ngan mama


(aperaaa mama ni kan)







Usia 100 tahun sertai Marathon?

Ini ada sikit Info tentang pokcik yg sgt bertenaga , Fauja Singh...u ols kenal tak????i pon x kenal...haha!

FAUJA SINGH mengejutkan dunia dengan menyertai larian maraton ketika usianya mencecah 100 tahun. Pelari Britain itu menamatkan maraton Toronto Waterfront di Kanada sejauh 41.9 kilometer dalam masa lapan jam, 25 minit dan 16 saat baru-baru ini.

Bagaimanakah pencapaian melangkaui usia itu dapat dilakukan? Padahal kebanyakan daripada kita akan bersyukur sekali gus terkejut kerana masih terus bernafas pada usia satu abad. Menyertai larian maraton pada usia sebegini ibarat nukilan novel sains fiksyen.

Namun, realitinya, Singh masih dapat mengatasi lima peserta lain yang lebih muda untuk menamatkan larian di tempat ke-3,850.

Dia meletakkan kejayaannya kepada amalan tidak merokok atau minum arak, berfikiran positif dan makan kari halia.

Namun, jika hanya semua itu yang diperlukan, jalan-jalan raya akan dipenuhi pelari berusia seabad manakala setiap rumah orang tua memiliki pasukan atletnya sendiri.

Pakar perubatan geriatrik menyatakan, rekod yang dicatatkan oleh Singh akan bertahan lama dan sukar untuk diatasi.

Larian jarak jauh membebankan tubuh manusia dengan semakin tua seseorang, semakin sukar baginya melakukan aktiviti lasak.

Jantung warga tua kurang efisien dalam menyalurkan kitaran oksigen ke seluruh badan. Darah beroksigen yang dipam oleh jantung individu berusia 60 tahun kurang 20 peratus kandungan oksigen berbanding darah pemuda berusia 20 tahun.

Selain itu, kekuatan otot merosot dengan ketara apabila seseorang melepasi had usia 70 tahun pada kadar 30 peratus untuk setiap satu dekad.

Ligamen dan tendon pula semakin rapuh, menyebabkan warga emas lebih cenderung ditimpa kecederaan manakala paru-parunya menjadi keras dan kurang efisien.

Namun, jika keadaan kesihatan warga emas berkenaan baik dan dia kerap melakukan latihan fizikal, kesan penuaan ini dapat diperlahankan.

Penjagaan kesihatan yang baik juga membolehkan semakin ramai warga emas terus berlari walaupun usia mereka memasuki lingkungan 80 atau 90 tahun.


Bagi golongan ini, Singh ialah seorang wira.

"Apa yang cuba disampaikan oleh Singh ialah saya tidak akan membiarkan diri saya dikongkong oleh norma-norma kehidupan," kata pengarah program kebangsaan Pusat Latihan Galloway di Atlanta, Chris Twigg.


Luar biasa

Tambah Twigg: "Masa memberikan kesan buat kita semua. Tetapi selagi kita berwaspada dengan cara latihan, kita sebenarnya boleh mencapai apa yang orang lain fikirkan mustahil.

"Jika mempunyai kesihatan yang baik, kita mampu menghabiskan larian selagi kita bergerak secara perlahan-lahan.

"Kuncinya adalah dengan mengurangkan tekanan ketika berjalan untuk mengelakkan keletihan kaki."

Twigg turut menasihatkan pelari agar mengurangkan hari latihan dalam seminggu untuk memberi ruang kepada badan berehat.

Majikan Twigg, bekas atlet sukan Olimpik, Jeff Galloway yang merupakan penulis buku Running Until You're 100 menjelaskan bahawa impiannya adalah untuk berlari sehingga dia mencapai usia 100 tahun dan boleh terus menulis sambungan buku itu.

Lelaki yang berusia 67 tahun itu telah melatih mereka yang berusia 70-an dan ramai yang berjaya menghabiskan larian maraton.

Namun, dia mengakui bahawa peluang untuk mencapai angka 100 tahun tanpa sebarang penyakit dan kekal sihat untuk menamatkan larian jauh adalah sesuatu yang sukar.

"Mesej yang disampaikan melalui kajian kami adalah 'gunakannya atau biarkan ia hilang'," kata Galloway.

Dr. Sharon Brangman yang merupakan Pengerusi Persatuan Geriatrik Amerika percaya bahawa Singh adalah antara warga emas luar biasa yang muncul pada ketika ini.

"Dia benar-benar seorang yang luar biasa. Maraton adalah antara punca utama yang memberikan tekanan kepada tubuh.

"Ketika usia 100 tahun kebanyakan manusia boleh mencapai jarak 10 meter sahaja. Mustahil untuk menamatkan maraton.

Tambah Brangman, maraton sebenarnya memberikan banyak tekanan kepada jantung walaupun kepada orang muda.

Pelari muda juga boleh terlibat dengan kecederaan fizikal yang lain sebelum sistem endorfin mereka mula bekerja untuk larian.

28.5 >>3 yrs

Tanggal 28.5.2011 yg lalu i buat makan2 sempena Bithday Alif yg ke3 thn
dan mane2 ahli kuage i yg sambut sebelum tu...
Bonda i bulan 2 dan Adek i bulan 4
tp dah Adek kesayangan i tu ade hal keje lak time tu so die terkeluar dr senarai la
yelah mcm x syiokkk la die xde kan...next year lak ye dek
jd i wat tuk Bonda i yg tercinta n Hero kesayangan i yg sulung tu je la



lupe i nk ckp...u ols cakes tu disponsor oleh i ok

w/pon x sehebat mereka yg expert tu tp boleh kan

utk santapan bersama keluarge

br nak blaja2...amacam ok dak cakes deco homemade i tue

tuk Alif i wat Choc Cake n tuk Bonda i wat Cheese Cake

klu u ols nk tau Cheese Cake tu 1st time i wat tau

ne penah wat pon b4 nie..

tp alhamdulillah menjadiii!

x tpu ok coz ade yg memuji...kire menjadi la tu kannn kan





Majlis ni dibuat secara kecil2an jer

dihadiri oleh family terdekat je pon

jgn kecik ati yer kawan2ku...nnt akan dijemput lain kali

sesi dimulakan dengan Bacaan Doa yang dibacekan oeh Ayahanda ku tercinta


malu2 lak Alif nie





kemudian sesi potong cake oleh Alif n Bonda i...

Alif mule2 malu2 kucing gtu

almaklumlah segan coz semua tertumpu kat die kan

pastu die terkena balik ngan tiupan cake birthday nye

nk tau pasal ape...sbbnyee

lilin birthday tu abahnye beli yg magic nye

tiup je padam tp bape second nnt idup balik

dan seterusnya...hahhah cian anak mama kan

k lah i tempekkan pic yg ado tuk tatapan u ols






















tengok...sukenye die sampai lompat2


dek Mirul yg comei


sedap nye!




main sama2 ek

Sekian


Syawal 2011 @ Hubby HomeTown

Salam Lebaran u ols!wakaka...walau pon dh berkurun berlalu...
pedulik hape klu korang kate lambt ke x i tempek pic Raye 2011 tahun ni...
nak wat camne i xde mase tuk berblog...
ni i tgh ade mase so ape lagi kan baik i gunekan nye sebaik mungkin...

This year turn i balik raye dkt hometown hubby i
yelah kan last year i pantang mase raye kat umah mak i
n kebetulan mmg kene ngan turn raye pon
so raye thn ni i balik agak lame gak la kat kg hubby i...motip je i cite kan!haha..
k lah sini i tempekkan pic yg ado tuk santapan mata u ols



Dimulakan dgn Family Potrait...Cyg sgt2 U Ols!


I n Hubby...Luv U Abg!

Ini Adek Ipar i n her Hubby >> Yap


Then salam2 bersama my MIL with kakak ipar i yg sulong >>Kak Esah


abg ipar i yg kedua >> Abg Tridi


kakak ipar i yg ketiga >> Kak Midah




cube teka sape nie...die ialah En Abg i ler >> nak yg ke7


i ler tue.. erm pelukan erat dr my MIL...tu tandanye ...hehhee


adik ipar i >> Adek Nora yg comei


hubby Adek Nora


cucu opah tu >> Gjoe


menantu opah >> wife Gjoe...Ita


cucu opah juga >> Ina n cict opah Amni


menantu cucu opah >> hubby Ina ..Norby


cucu opah >> Comei @ Hafiz


cucu opah >> Atie


ha tu sebahagian jer tau

bukan semua ade...coz dh ade yg gerak beraye

MIL i ni dah ade cicit so secara automatiknye i dah cucu...wakaka!Opah Cik muda yg ayu gtu...

Sekian..

Welcome Angah! New Environment

Ok Now! TB On Registration Day 2017 Standard 1 ♦ Nak kate perfect on that day...nope actually! Angah is crying ok...erm sabo jek la...